Nieuws

✅ RDW vernieuwt registratieproces: digitale modernisering met principiële winst
✅ RDW vernieuwt registratieproces: digitale modernisering met principiële winst 📆 Gepubliceerd: 12 mei 2025🖊 Door: Gerd Schippers, S-Tax De RDW heeft haar vernieuwde online portaal “EU/EVA-voertuig

📣 Klacht ingediend bij Autoriteit Persoonsgegevens: Belastingdienst gebruikt risicoprofilerend algoritme zonder verplichte DPIA
Op 6 mei 2025 heeft stichting ROTA, een formele klacht ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) over het gebruik van het zogeheten algoritme “wegenrisico BPM”

ROTA dient officiële klacht in tegen RDW wegens bemoeienis met BPM-aangifte
Op 4 mei 2025 heeft ROTA (Register Onafhankelijke Taxateurs Auto’s) een formele klacht ingediend bij de Nationale Ombudsman over de werkwijze van de RDW.

Nieuwe BPM-maatregel onder vuur: belastingplichtige onterecht aansprakelijk bij lage taxatiewaarde
ARNHEM – De voorgestelde BPM-regelgeving die de belastingplichtige persoonlijk verantwoordelijk maakt voor een taxatiewaarde lager dan de inkoopprijs, leidt tot felle kritiek vanuit de fiscale

🚨 Inspecteur talmt? BPM-aangifte blijft liggen? Dit zijn je rechten (en de spelregels)
🚨 Inspecteur talmt? BPM-aangifte blijft liggen? Dit zijn je rechten (en de spelregels) Arnhem, 9 april 2025 – KennelijkOnjuist.nlIn de dagelijkse praktijk van BPM-taxaties blijkt

Belastingdienst BPM-aanpak onder vuur: discriminatie van importeurs?
Juridische experts en branchekenners waarschuwen dat de huidige manier waarop de Belastingdienst de BPM int bij geïmporteerde occasions neerkomt op verboden discriminatie van importeurs, misbruik

🚨 De Hoge Raad corrigeert de Belastingdienst: belangrijk arrest voor importeurs en taxateurs
Waarom het arrest HR 24 maart 2023 (ECLI:NL:HR:2023:440) een doorbraak is voor de BPM-zaak tegen de Staat Eerder deze maand werd namens Bolsenbroek & Partners

Staat Gedagvaard in 31% waanzin!
Belangrijke stap gezet voor rechtvaardige BPM-heffing De kern van veel BPM-problematiek van dit moment is de 31%-regeling. Deze forfaitaire regeling – die sinds 1 januari

🚘 Importauto met lage BPM? Dat zegt nog helemaal niets over schade
ARNHEM – “Een lage BPM? Dan zal het wel een schadeauto zijn.” Het is een uitspraak die steeds vaker terugkomt in de media. Maar klopt

Anti-Nudging Handleiding voor de Autohandel: Hoe u zich wapent tegen beïnvloeding door de Belastingdienst bij BPM-taxaties
Autobedrijven die gebruikte importauto’s via taxatie laten waarderen voor de BPM, krijgen steeds vaker te maken met subtiele pressiemiddelen van de Belastingdienst. Deze zogeheten nudging-strategie

🚗💰 EXTRAPOLEREN IN DE BPM? NIET TOEGESTAAN! 📉❌
De Belastingdienst heeft geprobeerd BPM-naheffingen te onderbouwen door op basis van een paar auto’s aannames te maken en deze door te trekken naar honderden of

BOVAG pleit voor afschaffing BPM, maar negeert fundamentele juridische realiteit
De BOVAG pleit voor een geleidelijke afschaffing van de Belasting op Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM), omdat deze volgens hen achterhaald, fraudegevoelig en slecht voor de

Discussie over Bijlage II-criterium in BPM-heffing – Hoge Raad mogelijk richting prejudiciële vragen
Nieuwsbericht: Discussie over Bijlage II-criterium in BPM-heffing – Hoge Raad mogelijk richting prejudiciële vragen Het Bijlage II-criterium in de BPM-heffing roept fundamentele vragen op over

Koerslijstgebruik, de forfaitaire tabel en BPM-taxaties: feiten en misverstanden
De waardebepaling bij BPM-heffing is een onderwerp dat regelmatig discussie oproept. Er wordt vaak gesuggereerd dat koerslijsten en de forfaitaire tabel objectief en onbetwistbaar zijn,

Belastingdienst frustreert bpm-aangiftes met plotselinge regelwijziging
De Belastingdienst laat weer eens zien hoe onbetrouwbaar en bureaucratisch ze te werk gaat. Zonder enige waarschuwing hebben ze per direct een wijziging doorgevoerd in

BPM-taxatie onder druk: Hoe autobedrijven zich kunnen wapenen tegen ‘nudging’ en de vertekening van BPM-waardes
Autobedrijven die importauto’s via taxatie invoeren, ervaren steeds meer druk van de Belastingdienst. Er wordt gedreigd met forse BPM-naheffingen en juridische complicaties, met als doel

Nudging door Belastingdienst in BPM-taxatie onrechtmatig: Rechtbank en Hoge Raad bevestigen keuzevrijheid
Den Haag, 2 maart 2025 – Goed nieuws voor autobezitters en importeurs: de keuzevrijheid bij het bepalen van de BPM-belasting op geïmporteerde auto’s is opnieuw

Tax Nudging in de BPM: Een Bedreiging voor de Rechtsstaat?
De Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) is een belangrijk onderdeel van het Nederlandse belastingstelsel, met als doel belastingheffing op basis van voertuigwaarde en milieubelasting.

Digitalisering BPM-aangifte: Implementatie in 2026 onder streng Europees toezicht
Europese regelgeving als leidraad. De digitale BPM-aangifte moet voldoen aan diverse Europese regels: Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG): Vereist transparantie, rechtmatigheid en proportionaliteit bij gegevensverwerking. ePrivacy

AI-wet EU botst met geheimhouding BPM-algoritme
Het recente besluit om informatie over het BPM-naheffingsalgoritme niet openbaar te maken, staat op gespannen voet met de aankomende Europese AI-wet. Deze wet, die op

Belangrijke wijzigingen in BPM-regels vanaf 2025
Belangrijke wijzigingen in BPM-regels vanaf 2025 Het Ministerie van Financiën heeft een nieuw kaderbesluit uitgebracht over de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM). Dit besluit,

Belastingdienst zet nieuw Algoritme in voor BPM-Aangifte controle.
Arnhem, 14 december 2024 – De Belastingdienst heeft onlangs een nieuw algoritme geïntroduceerd, genaamd “BPM – Wegenrisico’s”, om de controle op BPM-aangiften te verbeteren. Dit algoritme,

Update onrechtmatige wetgeving en DRZ
Hoewel we weinig ‘nieuws’ te delen hadden (en hebben), betekent dat niet dat er niets is gebeurd. Wat betreft de vermeende onrechtmatige wetgeving, wilde onze