BRONVERMELDING: WWW.NETCAR.NL

In de zaak met nr. 11/00486, d.d. 20 maart 2012 heeft het Gerechtshof in Arnhem kortweg overwogen dat het opleggen van een naheffingsaanslag alvorens het belastbaar feit heeft plaatsgevonden dient te leiden tot vergoeding van de werkelijke proceskosten.
De belastingdienst heeft vanaf 1 januari 2010 op zeer grote schaal naheffingsaanslagen opgelegd wanneer naar zijn haar mening te weinig belasting werd aangegeven. Het Gerechtshof Arnhem overweegt in zijn uitspraak van 20 maart 2012 dat dat niet kan. Het naheffen van belasting alvorens het belastbaar feit heeft plaatsgevonden is zozeer in strijd met het wettelijk systeem van voldoening van belasting op aangifte dat de Belastingdienst bij het opleggen ervan wist , danwel behoorde te weten dat de uitspraak of beschikking in een daartegen ingestelde procedure geen stand zou kunnen houden.

Een prima uitspraak vinden wij. De Belastingdienst tracht al vanaf 2002 op grote schaal importeurs structureel te belazeren bij het invoeren van gebruikte auto’s. Nu vangen ze al geruime tijd bot bij de uitspraken door de diverse rechtscolleges en dat zal nog wel een tijdje aanhouden.

Hebben wij uw zaak in behandeling, dan zullen wij, zoals wij dat overigens al deden, de Belastingdienst verzoeken om de werkelijke proceskosten te vergoeden.

Controle op basis art 50 AWR ivm met onderzoek naar BPM aangifte op basis taxatie rapport en koerslijst.

De belastingdienst is momenteel bezig met onderzoeken op basis van art 50 AWR betreffende bpm aangiftes op basis taxatie rapporten en koerslijst.Dit houdt concreet in dat u misschien een bezoek op uw bedrijf kunt verwachten dit geldt niet automatisch voor iedereen natuurlijk.Mocht u de aankondiging krijgen dat uw bedrijf geselecteerd is dan word er gevraagd naar:

Reparatienota,s.
Verkoopfactuur van de aangegeven auto.
Inkoopfact. van de aangegeven auto.
Deze controles hoeven geen probleem te zijn verleen gewoon uw medewerking en mocht er een naheffing volgen neem contact met ons op en wij koppelen dit terug naar onze belasting deskundige.Heeft u vragen over deze controle, wij adviseren u graag.

Hoge Raad: BPM-wetgeving 12%-regeling bij invoer onjuist

De Hoge Raad heeft vandaag, 2 maart 2012, geoordeeld dat de manier waarop de BPM op een invoerauto wordt berekend, strijdig is met het EU-recht

Met dat oordeel bevestigt de Hoge Raad de eerdere uitspraak van Rechtbank Arnhem hierover. Hoewel dit oordeel niet onverwacht komt, blijft het toch een bijzondere uitkomst. In 2009 oordeelde de Hoge Raad namelijk ook al dat de wetgeving op dit punt niet conform het EU-recht was. Per 1 januari 2010 is de Wet BPM daar aangepast.Maar ook die aanpassing blijkt nu onjuist.

BPM-heffing 12%-regeling importauto’s onderuit .

AMSTERDAM – De manier waarop de Belastingdienst de bpm op importauto’s berekent, kan definitief niet door de beugel. De Hoge Raad heeft vanochtend bepaald dat een regeling die geldt sinds 2010 in strijd is met Europees recht.

Hierdoor blijft een eerdere uitspraak van de rechtbank begin 2011 staan. Die maakte al gehakt van de zogenoemde ’12%-regeling’. De staatssecretaris ging echter in cassatie, maar heeft verloren.

De 12%-regeling is ingevoerd nadat de Hoge Raad in 2009 een streep zette door de destijds gehanteerde rekenmethode voor de ‘belasting van personenauto’s en motorrijwielen’.

De bpm wordt berekend door de restwaarde van de geïmporteerde auto te vergelijken met de nieuwwaarde. De Hoge Raad zei in 2009 dat voor het bepalen hiervan niet de verkoopwaarde, maar de lagere inkoopwaarde centraal moet staan. Met een lagere bpm-heffing tot gevolg.

Het ministerie reageerde in mei 2010 daarom met een wetswijziging en de zogeheten 12%-regeling. Die zorgt ervoor dat de nieuwwaarde lager uitvalt, waardoor het voordeel van het arrest uit 2009 teniet wordt gedaan.

De Hoge Raad heeft vanmorgen besloten dat ook de nieuwe regeling niet past. Die kan ertoe leiden dat over een ingevoerde auto meer bpm wordt geheven dan over een bolide die al in Nederland geregistreerd staat en wordt doorverkocht. Dat is in strijd met Europese regels.

In dit geval ging het om een Bentley. Een handelaar krijgt nu €5.529 terug. Jaap Overboom, die de zaak namens de importeur aanspande, zegt dat mensen die tussen mei 2010 en 1 juli 2011 een naheffingsaanslag hebben betaald, dit geld moeten terugkrijgen.

Bovendien kan de fiscus volgens Overboom over bolides die na 1 juli 2011 zijn aangegeven geen naheffingen meer opleggen.