BRONVERMELDING: WWW.AUTOBRANCHESIGNALEN.NL

De heffingsgrondslag voor de BPM berekening 2013 wijzigt van deels Catalogusprijs en deels CO2 uitstoot naar een heffing op basis van alleen CO2 uitstoot. Dit leidt voor Parallel Importeurs tot grote onduidelijkheid. De Belastingtelefoon Auto geeft geen duidelijkheid. Dat stelt Frank Bolsenbroek van BBP in Heumen.

Bolsenbroek ontvangt dagelijks meerdere berichten van ongeruste inkopers van occasions uit het buitenland. “Volledig onnodig” volgens Bolsenbroek. De onrust is gebaseerd op de vraag: “Hoe zit het met de rest BPM volgend jaar?” Er wordt verondersteld dat de BPM Tabel (de maandelijkse afschrijving op de BPM) wordt afgeschaft. Ook wordt soms gedacht dat er geen aangifte meer gedaan kan worden met een koerslijst of taxatierapport. “Allemaal onterechte zorg” zegt Bolsenbroek.” Feitelijk verandert er helemaal niets! Sterker nog: Het kan er alleen maar beter op worden. Maar begrijpelijk is het wel. Het ligt voor de hand om met dergelijke vragen de Belastingtelefoon Auto te bellen. Daar zit echter weinig kennis. Stel je drie keer een zelfde vraag, ontvang je minimaal drie verschillende antwoorden en waarschijnlijk is er niet één juist. Op veel BPM aangiftepunten wordt die onrust nog eens versterkt door vreemde insinuaties en onjuiste voorspellingen.”

Niets aan de hand dus?

Nee! Wat gebeurt er dan feitelijke wél ? Het enige dat veranderd is de berekeningswijze waarop de Bruto BPM tot stand komt. Die is vanaf 2013 uitsluitend op de CO2 uitstoot gebaseerd. Onder aan de streep blijft de heffing gewoon Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen heten. Vervolgens wordt de Bruto BPM –net als altijd- afgeschreven door de leeftijd en/of de staat van het voertuig. Daarvoor pas je de tabel, een koerslijst of een taxatierapport toe. Waardoor zou het dan aantrekkelijker kunnen worden? Bolsenbroek: “Doordat je voor een te importeren voertuig met de Rest BPM berekening mag aansluiten bij het moment van de meest gunstige BPM berekening tussen eerste toelating in het buitenland en de eerste toelating in Nederland, kan je het màximale voordeel naar je toe halen. Hierdoor kan je een relatief schoon voertuig in 2013 nòg voordeliger importeren met de BPM uit 2013 en wordt een relatief vervuilend gebruikt voertuig er in 2013 niet prijziger op dan in 2012. Voor een auto van bijvoorbeeld februari 2010 mag je in 2013 aansluiten bij de BPM methode van 2010, 2011, 2012 of 2013.”
Complex:
Complexer en ondoorzichtiger wordt het wél! Zowel voor de belastingdienst als voor de parallel importeurs. Het blijft opletten geblazen of de fiscus juist omgaat met de BPM aangifte. Dat zij daar moeite mee heeft, is de afgelopen jaren vaker dan eens gebleken. Iedere BPM aangifte wordt tegenwoordig geaccepteerd. De naheffing volgt echter genadeloos als onjuistheid ook maar vermoed wordt en dat kan 5 jaar lang! Het is dus een zaak van zéér groot belang om terug te kunnen vallen op absolute deskundigheid van specialisten die écht weten waarmee ze bezig zijn. Bolsenbroek Van den Boogaard & Partners heeft zichzelf op dit vlak wel bewezen.

Commentaar Gerd Schippers van S-Tax: Ik kan het niet meer dan eens zijn met Frank Bolsenbroek van BBP te Heumen , zoals altijd ziet hij het meer als scherp ! Uiteraard adviseren ook wij u graag in 2013 in deze lastige materie en volgen wij de ontwikkelingen op BPM gebied nauwlettend .

1
Hoi, klik voor Whatsapp! Alleen op maandag t/m vrijdag 08:00 tot 18:00. Wegens extreme drukte ben ik niet altijd in staat te reageren.