De BPM wordt in vier jaar tijd omgevormd van een heffing die voornamelijk op de catalogusprijs is gebaseerd naar een heffing op basis van de CO2-uitstoot (NOx en fijnstof gaan ook een rol spelen). De derde stap wordt in 2012 gezet. In 2013 is deze omvorming volledig afgerond en is de heffing alleen nog maar gebaseerd op CO2-uitstoot en dus niet meer op het relatieve milieulabel of hybride techniek. Per 1 januari 2012 wordt de BPM-heffing vastgesteld op basis van de netto-catalogusprijs van een personenauto en op basis van de CO2-uitstoot. Voor de heffing op basis van de CO2-uitstoot worden drie (vanaf 1 juli 2012 vier) schijven vastgesteld met daarbij behorende progressieve tarieven.
Tarieven BPM van 1 januari 2012 tot 1 juli 2012
Zeer zuinige benzineauto’s (CO2-grens < 111 g/km)
vrijgesteld
Zeer zuinige dieselauto’s (CO2-grens < 96 g/km)
vrijgesteld
Elektrische auto’s (nulemissieauto’s)
vrijgesteld
Basispercentage, toeslagen en kortingen
Basispercentage BPM van de nettocatalogusprijs
11,1%
Benzinekorting
450
Aardgaskorting
950
Dieseltoeslag
1.900
Korting diesel affabriekroetfilter
0
Korting diesel Euro-6
1.000
Korting zuinige benzineauto’s (CO2-grens 110 – 120 g/km)
0
Korting zuinige dieselauto’s (CO2-grens 95 – 120 g/km)
0
Benzine, tarief op basis van CO2 uitstoot
Vrijstelling CO2-grens < 111 g/km Bonus CO2-grens 110 – 120 g/km 0 Tarief eerste schijf euro per g/km (CO2-grens 110-180 g/km) 94 Tarief tweede schijf euro per g/km (CO2-grens 180-270 g/km) 280 Tarief derde schijf euro per g/km (CO2-grens > 270 g/km)
654
Diesel, tarief op basis van CO2 uitstoot
Vrijstelling CO2-grens < 96 g/km Bonus CO2-grens 95 – 120 g/km 0 Tarief eerste schijf euro per g/km (CO2-grens 95-155 g/km) 94 Tarief tweede schijf euro per g/km (CO2-grens 155-232 g/km) 280 Tarief derde schijf euro per g/km (CO2-grens > 232 g/km)
654