
De Belastingdienst heeft geprobeerd BPM-naheffingen te onderbouwen door op basis van een paar autoβs aannames te maken en deze door te trekken naar honderden of zelfs duizenden andere voertuigen. Maar daar is inmiddels een duidelijke streep door gezet: tot aan de Hoge Raad is geoordeeld dat deze methode onrechtmatig is. βοΈπ«
π Belangrijke uitspraken:
β
Hoge Raad (14-03-2008) β Extrapolatie van BPM mag niet, elke auto moet apart beoordeeld worden. (ECLI:NL:HR:2008:AU0837)
β
Rechtbank Noord-Nederland (01-11-2018) β Naheffing van β¬4,2 miljoen vernietigd vanwege onterechte extrapolatie. (ECLI:NL:RBNNE:2018:4367)
β
Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden (13-04-2021) β Extrapolatie verworpen, BPM-naheffing alleen op individuele autoβs toegestaan. (ECLI:NL:GHARL:2021:3464)
β
Hoge Raad (26-05-2023) β Bevestigt eerdere uitspraken: extrapolatie in BPM-zaken is niet toegestaan! (ECLI:NL:HR:2023:799)
π‘ Wat betekent dit in de praktijk?
Een naheffing op basis van één of enkele autoβs mag niet zomaar als uitgangspunt dienen om een hele vloot extra te belasten. Terugwerkende kracht tot 5 jaar en grootschalige extrapolatie? Daar hebben de rechters een duidelijke grens getrokken.
πΉ Goed nieuws voor importeurs en autobedrijven!
βοΈ Geen nattevingerwerk meer bij BPM-naheffingen
βοΈ Extrapolatie is verleden tijd: elke auto moet apart beoordeeld worden
βοΈ Meer rechtszekerheid en eerlijke BPM-berekeningen
β³ Twijfel je of jouw BPM-aangifte of naheffing correct is? Laat je BPM-zaken checken door onze gerenommeerde BPM-jurist! π’ S-Tax helpt je graag om jouw BPM-zaken op orde te krijgen. πͺ